Tentoonstelling ontwerpen Open Oproep Prins Clausbrug Dordrecht

nieuwsbericht | 6 mei 2015
opening expo mei 2015

Opening tentoonstelling door wethouder Piet Sleeking. Foto Architectuur Lokaal

Vanmiddag heeft wethouder Piet Sleeking van Dordrecht de tentoonstelling geopend van de vijf plannen voor de langzaam verkeersbrug over het Wantij die de nieuwe woonwijk Stadswerven moet verbinden met de binnenstad van Dordrecht. De tentoonstelling is van 7 tot en met 17 mei te zien in DordtYart in de Biesboschhal. Tijdens de expositie kunnen bewoners en andere geïnteresseerden hun mening geven over de verschillende ontwerpen. De reacties worden door de jury meegenomen in de beoordeling van de plannen. Het resultaat van de prijsvraag wordt op 2 juli door de gemeente bekendgemaakt bij een bijeenkomst in samenwerking met Stichting DE STAD.

De vijf inzendingen zijn door een vakjury gekozen uit 127 ingezonden visies. Na de officiële openingshandeling van vanmiddag konden de bezoekers met de architecten van gedachten wisselen over hun plannen. Het doel van de tentoonstelling is om bewoners en alle andere betrokkenen en belangstellenden de gelegenheid te bieden om een reactie op de ontwerpen te geven. De reacties van de bezoekers worden betrokken bij de jurering.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Locatie en openingstijden tentoonstelling
De tentoonstelling is van 7 tot en met 17 mei te bekijken in de Biesboschhal, Maasstraat 11 in Dordrecht. De openingstijden zijn donderdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

De inzendingen

A. SLOW MOTION - Quist Wintermans Architekten

A. SLOW MOTION - Quist Wintermans Architekten

De Prins Clausbrug ligt nagenoeg haaks over het Wantij. Dit maakt een veilige doorgang voor de scheepvaart mogelijk. De zuidelijk aanlanding komt daarmee voor de Noorderstraat te liggen en richt zich op de drie grote stedelijke bestemmingen: de binnenstad, het stationsgebied en het rondje ‘Wantij’. Voor het constructieprincipe hebben we gekozen voor een staartbrug. Het contragewicht kraagt hoog uit boven het brugdek. Bij het openen zakt deze door een gat dat in het dek gespaard is en stopt tot vlak boven het waterniveau. De beweging is elegant en lijkt op een vertraagde dans. Vandaar de naam ‘slow motion’. De expressieve vorm van het contragewicht steekt tot 14 meter boven het brugdek uit en is vanuit verschillende richtingen reeds vanaf een grote afstand zichtbaar. Om dit te benadrukken heeft het contragewicht een bijzondere koperachtige kleur gekregen die ’s nachts van buitenaf wordt aangelicht.

Team: Paul Wintermans (Quist Wintermans Architecten bv, Rotterdam), Paul van Beek (Van Beek Rietveld Beaufort), Bert Lebbink (ABT Velp), Hans Zuidema (ITTB Heerenveen), Iris Dijkstra (atelier Lek)

 

B. DE DRIEHOEK - Ney & Partners

B. DE DRIEHOEK - Ney & Partners

De stad Dordrecht en haar omgeving was steeds een landschap van rivieren: een lappendeken van water en land. De nieuwe brug is het spiegelbeeld van deze structuur, van open en gesloten delen. De locatie van de nieuwe Prins Clausbrug is uniek en zet aan om relaties te creëren tussen de rivier en haar oevers. Hier kan je het water in al haar aspecten ontdekken. De Prins Clausbrug is een plek voor nieuwe visuele relaties en ervaringen. De brug werkt als een 'stadsbalkon' dat zicht biedt op wat er zich op het water of de kade afspeelt. Niet alleen de brug maar ook het nieuwe paviljoen op de Punt van de Kop van De Staart draagt bij tot een bijzonder kwalitatieve publieke ruimte. Op de zijde van de Wantij, naar het Zuiden gericht, bieden lange zitbanken een beschermde plek in de zon. Aan de noordzijde is de brug een uitzichtpunt op het Drierivierenpunt. Bij grote evenementen biedt de brug met zijn 4 takken voldoende flexibiliteit om de functie van zowel plein als verbinding te verzekeren. Het resultaat is een slanke brug met een hedendaagse verrassende vorm. Ze is integraal bepaald vanuit de specifieke context: verblijfskwaliteit, verbindingswaarde, statica en mechanica.

Team: Laurent Ney (Ney & Partners n.v., Brussel, België), Chris Poulissen (NP Bridging, Antwerpen, België)

 

C. RIJK IN BELEVING, ICONISCH IN ZIJN EENVOUD - Powerhouse Company

C. RIJK IN BELEVING, ICONISCH IN ZIJN EENVOUD - Powerhouse Company

Door de komst van de waterbus ervaart iedereen die Dordrecht per boot benadert het stadsgezicht zoals Jan van Goyen dat in 1651 schilderde. Wie zich een voorstelling van de geplande bebouwing op De Staart maakt, ziet een nieuw stadsgezicht ontstaan die in 2020 de viering van 800 jaar Dordrecht omlijst. Voor de langzame verkeersbrug tussen de historische Drechtstad en het nieuwe Dordrecht ontwierpen wij een brug die zich kenmerkt door functionaliteit en bescheidenheid. Rijk in beleving, iconisch in zijn eenvoud. Door de integrale benadering van het team is er synergie ontstaan tussen engineering van de brug en het ontwerp van de stedelijke ruimte. Dit levert een extra brede maar uiterst slanke brug op. Door de brug uit te voeren in hout ontstaat een lichte constructie die goed te buigen en te plooien is waarmee we aansluiting vinden op de stad. Of je nu wandelt of fietst, in Dordrecht wordt je omringd met water. Spectaculaire stadsgezichten zijn nu voorbehouden aan bezoekers die per boot de stad benaderen. Met de brug heeft straks iedereen zo’n panorama. Met perspectieven op het Drierivierenpunt én het Wantij sta je straks in het hart van een nieuw Dordt dat zich wederom goed zou laten schilderen.

Team: Stefan Prins, Nanne de Ru, Dik Houben, Paul Rikken, Frank Loer (Powerhouse Company, Rotterdam), Frank Miebach (Ingenieurbüro Miebach, Lohmar, Duitsland)

 

D. SHISHI ODOSHI - STUDIO BF

D. SHISHI ODOSHI - STUDIO BF

De nieuwe brug, die een nieuwe impuls geeft voor de stedelijke ontwikkeling wordt ook een publieke ruimte boven het water met uitzicht op het Drierivierenpunt. Behalve verbinding heeft deze brug een theatraal potentieel met lokale evenementen zoals vuurwerk, Avondvierdaagse... Geïnspireerd door Shishi Odoshi, een Japans waterapparaatje is er een hydraulische balans brug ontworpen. Door water te gebruiken voor het openingsmechanisme van de brug verbinden wij de efficiëntie, duurzame en innovatieve technieken met elkaar. Voor het maken van deze nieuwe icoon willen wij de lokale scheepsbouwexpertise en vakmanschap inzetten. De vorm, markant en eenvoudig tegelijk, vloeit rechtstreeks uit de constructieve noodzaak. De brug neemt de kleur van de lucht en het water in zich op soms grijsblauw of zilver. ‘s Avonds worden golfbewegingen gereflecteerd op de verlichte romp. De materialisatie is verfijnd en duurzaam, helder en onderhoudsarm. Hoofdmaterialen zijn staal en beton voor de constructie, hout en anti-slip epoxylaag voor de afwerkingen. De stalen borstwering heeft een houten leuning om naar de rivier te kijken. In de zone tussen de wandel - en fietsroutes is er een dynamisch houten meubel ontworpen. De verlichting zorgt voor een veilig gevoel, accentueert het heldere profiel en creëert de visuele eenheid van de brug.

Team: Zoran Boševski, Jurana Hraste, Krešimir Romić, Iva Tominović, Vito Boševski (STUDIO BF d.o.o., Zagreb, Kroatië), Juraj Pojatina (STUDIO-ARHING, Zagreb), Tomislav Šimintić  (MAKRO 5, Zagreb)

 

E. Dordtse Nereïde - René van Zuuk Architecten

E. Dordtse Nereïde - René van Zuuk Architecten

Als architect wordt je opgeleid in het ontwerpen van statische objecten. Het gebeurt zelden dat een ontwerp in korte tijd transformeert van de ene vorm in een andere vorm. Een beweegbare brug is een welkome afwisseling. Omdat de nieuwe brug slechts 5 meter boven het water ligt en wij van mening zijn dat er een onbeperkte doorvaarthoogte mogelijk moet zijn hebben wij gekozen voor een uniek constructieprincipe; een basculebrug met een draaibare ballastmast. De mast steekt 30 meter in de lucht en wordt verticaal gehouden door een belaste pendel welke is voorzien van verlichtingsarmaturen die het wegdek verlichten. De ruime wandelroute is gescheiden van de fietsroute en geeft de mogelijkheid om te zitten en over de Beneden Merwede en Oude Maas te kijken. Door de draaibare ballastmast wordt het openen en het sluiten van de brug een happening. Een prachtige beweging waarbij de mast eerst voorover buigt en daarna weer terug komt. Dat betekent dat de ballastmast bij opening naar het val toe beweegt en dan samen met het bewegende val tot stilstand komt op 85 graden. Bij sluiting blijft de ballastmast de eerste 45 graden van de beweging bij het val waarna de mast zich majestueus opricht.

Team: René van Zuuk (René van Zuuk Architecten bv, Almere), Hilbert-Jan Kuijer (ABT)